Ralph van Meijgaard

Uit een wereld vol signalen neemt Ralph van Meijgaard een vorm als aanleiding voor een schilderij. Dat kan een pictogram zijn, een gebruiksvoorwerp of een vorm uit de natuur. Van Meijgaard zoekt daarna intuïtief de potentie van de vorm. Al schetsend wordt het beeld  aangepast, vereenvoudigd, vervormd, gevarieerd, verdubbeld, gespiegeld en kan het later gesampled worden voor een volgend schilderij. Ze kunnen verworden tot een structuur die een achtergrond wordt. Zo is er inmiddels een heel arsenaal aan vormen dat in series wordt gebruikt. Series die elkaar kunnen overlappen. De beelden uit de realiteit worden van hun dwingende eenduidigheid ontdaan.

Zo ontstaat er een nieuwe wereld waarin een relatie tussen verschillende vormen wordt uitgediept. Is die bepaalde vorm die vaak voorkomt een ijsje? Is het een handgranaat? Het is iets op een stokje, in ieder geval iets dat de illusie wekt dat je het kunt oppakken. Maar het valt ook uit elkaar, er lijken zich moleculen af te splitsen. Een pictogram van figuurtjes op een roltrap leidde tot een serie werken, Escalator.

 

 Escalator(viral) S, 50×80, olieverf/doek – Escalator (viral)XL, 120×200 cm, olieverf/doek