Burgert Koonijnendijk

In het schilderij  ‘Z.T. (cadillac boogie), 2017’ is een juxtapositie te zien van beeld en tekst. Het lijkt een zwart/wit foto uit 1940/50 van een straat met geparkeerde auto’s langs de stoeprand.

Alleen, er zijn enkele dissonanten te zien in het beeld. Zoals een vrachtwagen met kleuren die plat zijn opgebracht en niet voldoen aan de wetten van het fotografisch beeld. Het zijn de kleuren van het spectrum, ook wel de regenboogkleuren genoemd, een metafoor voor zuiverheid.

Hetzelfde gebeurt in het gedeelte waar de tekst is geschilderd cadillac boogie. Want hoe verhoudt zich cadillac versus boogie; de cadillac is zichtbaar maar waar is de boogie?

Deze associatieve manier van afbeelden heeft een conceptueel uitgangspunt. De straat is 56th Street in New York, waar op nummer 353 het atelier van Mondriaan was gevestigd. Daar heeft hij zijn beroemde schilderij ‘Broadway Boogie-Woogie, 1942/43’ geschilderd.

 

Zonder Titel (cadillac boogie), 100 x 82 cm, acryl on canvas.